Of je wel of niet mag roeien hangt af van een aantal omstandigheden, zoals de nachttemperatuur, de wind, het zicht, ijs op het water en de waterstand.
Het Isala Boten- en Roeireglement geeft aan wanneer wel en wanneer niet geroeid mag worden. Onderstaande opsomming is hiervan een samenvatting, het Boten- en Roeireglement is altijd leidend.
Je bent zelf altijd verantwoordelijk voor de beslissing om wel of niet te gaan roeien. Zeker wat betreft windkracht en zicht (nevel en mist), moet je zelf inschatten of het verantwoord is om uit te varen op basis van de huidige en de te verwachten omstandigheden. De stuur van een ploeg, of de boegroeier van een ongestuurde boot, is eindverantwoordelijk en heeft daarom een doorslaggevende stem bij het besluit om wel of niet te gaan roeien.
Index
Het bevaren van vaarwater met een vaartuig is slechts dan toegestaan indien ten minste 40% van de bemanning van dat vaartuig in het bezit is van de voor het betreffende vaarwater en vaartuig verplichte vaarbevoegdheid (autorisatie en eventueel dispensatie) volgens de tabel 'Autorisaties' op de Isala website. Bij varen op de IJssel (anders dan naar het Kanaal) moet de stuur IJg bevoegd zijn.
Voor wedstrijdboten gelden mogelijk aanvullende gebruiksvoorwaarden (dispensaties) zoals gespecificeerd onder de menukeuze 'Wedstrijdroeien' en de tabel 'Dispensaties' op de Isala website.
Daarnaast is het verboden zonder geldige afschrijving gebruik te maken van een vaartuig, of de tijd waarvoor het is afgeschreven te overschrijden.
Het is verboden om tussen zonsondergang en zonsopgang te roeien.
Het is verboden om ongestuurd op de IJssel te varen, met uitzondering van:
In de grafiek hieronder staan de waterstand en de te verwachten waterstand bij Zutphen Noord.
LET OP: Het bestuur heeft besloten dat er voor het varen bij mist nieuwe regels nodig zijn, aangepast aan de de regels voor varen bij slecht zicht die Rijkswaterstaat en de Waterpolitie hanteren.
Rijkswaterstaat en Politie houden als regel aan: er is sprake van slecht zicht bij een zicht van minder dan 1000 m op hoofdvaarwegen (bijv. de IJssel) en minder dan 400 m op andere vaarwegen. Vaartuigen zonder radar mogen dan niet varen. Overtredingen kunnen bestraft worden met een boete van enkele honderden euro’s, een vaarverbod of, in in ernstige gevallen, zelfs met inbeslagname van het schip.
De nieuwe Isala regels:
Varen op de IJssel is toegestaan bij een zicht van tenminste 1000 meter.
Varen op de haven is toegestaan bij een zicht van tenminste 400 meter.
Varen op de IJssel.
Duizend (1000) meter zicht betekent dat je vanuit de kantine van het botenhuis de oude IJsselbrug moet kunnen zien liggen.
Varen op de haven.
De haven geldt als nevenvaarwater, dus hier moet tenminste 400 meter zicht zijn – oftewel ongeveer de helft van de lengte van de haven! (van botenhuis naar boom is ongeveer 200 meter).
Er is met enige moeite een ijkpunt te vinden: kijk vanuit de kantine in noordwestelijke richting. (plaatje 1)

In de buurt van de pijl staat een klein huisje - dat is ongeveer 500 meter weg. Net rechts daarvan, maar meer naar voren staat de waterhoogtemast van RWS. Als die zichtbaar is heb je 400 meter zicht (plaatje 2)

Nog belangrijker: het gaat er niet alleen om of je NU genoeg zicht hebt – hoe is het over tien minuten? Vroeg in de ochtend kunnen dichte en minder dichte mist elkaar herhaaldelijk en snel afwisselen. Wacht dus totdat de mist echt aan optrekken is. Houd als vuistregel aan dat de zichtbaarheid minstens een kwartier aan een stuk voldoende moet zijn en dat het zicht aan het einde van dat kwartier duidelijk beter moet zijn dan aan het begin.
Bij windkracht 5 Bft of meer in Zutphen mag er niet worden geroeid. Advies is om de zogenaamde Lite-boten niet te gebruiken vanaf windkracht 4 Bft. De windverwachting op de website van Isala is daarbij bepalend.
Bij ijsvorming op de haven, hoe gering ook, mag er niet worden geroeid. De lak van de boten beschadigt door de ijskristallen.
Kijk voor je het water opgaat op www.buienradar.nl en naar de wolken bij het botenhuis. Ga bij onweer of dreigend onweer niet het water op! Mocht tijdens het roeien de lucht snel betrekken en donker worden, ga dan zo snel mogelijk terug naar het botenhuis. Lukt dat niet, ga dan aan land maar zorg ook daarbij voor je eigen veiligheid. Houdt afstand tot de boot en riemen (geleiders!), schuil niet onder bomen, maak je zo klein mogelijk door te hurken met je voeten bij elkaar.
Bij ijsvorming op de haven, hoe gering ook, geldt een algeheel vaarverbod.
Kijk voor je eigen veiligheid ook naar de combinatie: watertemperatuur, wind en stroming. Dat is niet specifiek, en geldt het hele jaar door.
Experts vinden een watertemperatuur beneden de 15 °C gevaarlijk. Koude schok, verlammingsverschijnselen en onderkoeling nemen toe in kouder water. Met een volgelopen boot kun je naar de kant roeien. Als een roeiboot omslaat dan (1) maak je je los van het voetenbord, (2) zorg je dat je lichaam zo snel mogelijk uit het water komt, (3) verlaat je het water en (4) zorg je ervoor dat je zo snel mogelijk droog en warm wordt. Blijf bij de boot! Ga alleen zwemmen (zonder boot) als je een reddingsvest aan hebt, de wal niet te ver af is en je geen redding verwacht binnen afzienbare tijd. Meer hierover in “Omslaan en onderkoeling – een samenvatting”
De volledige bemanning van een Isala boot is voor optimale zichtbaarheid verplicht om te allen tijde een fluorescerend geel shirt, hes of jack te dragen. Als uitzondering op deze verplichting wordt bij deelname aan wedstrijden het voorgeschreven wedstrijdtenue gedragen.
De stuur (of bij ongestuurde boten de boegroeier) moet voor de afvaart controleren of alle heelstrings deugdelijk zijn, de boegbal aanwezig is en er (voor boten met open kuip) minimaal één hoosvat aan boord is. Ook moet worden gecontroleerd of alle overslagen, inspectieluiken en ventilatiedopjes goed gesloten zijn. Het verdient sterk aanbeveling om een waterdicht tonnetje met warmtedekens, een landvast en een telefoon met noodnummers mee te nemen aan boord.
Het bestuur kan altijd een gedeeltelijk of algeheel vaarverbod instellen als de situatie dat vereist. Een vaarverbod wordt op de website aangegeven.