Toerroeiend van Naarden naar Pampus

Op vrijdag 8 juli roeiden we, Ton de Haas, Henk van Oosten, Maarten Boer, Henk Midderham en ondergetekende, als Pop-Up toerroeiteam “de IJsvogel”, op uitnodiging van de RZV Naarden (afd zeeroeien) met hun Franse youle a mer de Zephyr een toertocht. Vanuit de Jachthaven Naarden gingen we via het toen rustige Gooimeer naar Almere haven, naar de sluis met de klomp, om vervolgens 5 meter lager onze tocht te vervolgen langs een lange, weidse, groene vaart die ons tenslotte bracht in de havenkom met het vlot van de RV Pampus (180 leden), waar ook nog een snelle motorboot van de KNRB te verkennen was.

Onze gastvrouw bij RV Pampus vertelde ons als verrassing  dat het team van de Holland Acht (de mannen) zojuist hun wekelijks trainingsschema had afgerond, als voorbereiding op de Olympische Spelen in Rio die op 6 augustus beginnen. Dat ons Holland Acht team inmiddels goud had gewonnen op de  recente Europese Roeikampioenschappen en een grote kanshebber is op Olympisch Goud….dat leerden we pas thuis lazen in een persbericht van Omroep West.

RV PampusIneens was onze toertocht geen gewone toertocht meer, maar een pre –Olympische kennismaking  met de top van roeiend  Nederland, de heren Acht, het koningsnummer van roeiend Nederland…en kanshebber op Olympisch Goud. Maar helaas voor ons was het complete Holland Acht team net een kwartier eerder vertrokken. Maar we hebben wel de Olympische  Acht ( zie de foto), het vlaggenschip van Oranje, kunnen bewonderen in de ruime botenloods van RV Pampus. Henk Midderham is speciaal op een trapje gaan staan om de Aegon Boot even aan te raken en succes te wensen…en nu maar hopen dat  ‘onze  Holland Acht’ in Rio een medaille gaat winnen.

Maar er was nog meer te zien, vlakbij RV Pampus: de  Museumbotenloods van de Stichting het Zeilend scheehout, met vele nog te restaureren scheehouten wherries. Ook zagen we een aantal van deze wherries in fraai gerestaureerde staat, onder meer de Vlinder. Vorig jaar nog deden twee scheehouten wherries mee met de RIJM 2015, maar wel vertrokken vanuit  Rhederlaag!

Na de rondleiding was er nog geruime tijd voor de ontvangst in het clubgebouw van RV Pampus voor onze lunch met verse koffie.

Al pratend over RV Pampus vertelde onze gastvrouw dat er momenteel een inventarisatie loopt van al het nodige vrijwilligerswerk, in uren uitgedrukt. Dit was ook te zien op een groot schema dat aan de wand hing van het clubgebouw….het ligt dan in de bedoeling om de uren als takenpakket te gaan verdelen over alle leden. Voor ons een nieuwe aanpak, waar wij nog even over moeten nadenken.

Tenslotte hebben we onze gastvrouw Mirjam, als dank voor de warme en verassende ontvangst, het bekende Isala IJsvogeltableau aangeboden voor aan de wand in het clubgebouw; in de ochtend hadden we dat ook al bij de RZV Naarden gedaan.

Na nog even een flinke regenbui te hebben afgewacht  zijn we in onze Zephyr weer teruggeroeid. Weer langs het in Almere beroemde woonboten-straatje en het al 10 jaar niet afgemaakte Kasteel van Almere. De kasteelbrug konden we echter wel passeren op de weg naar de zelfbedieningsluis, die ons naar de centrale Weer Water plas zou brengen, waaraan ook het Theater en het Stadhuis van Almere liggen, maar helaas de zelfbediening werkte niet, dus weer terug naar de watersportvriendelijke sluis met  het klompje. Dit keer werden we na even wachten, vijf meter gelift….óp weer naar het grote water van het Gooimeer.

Maar op het Gooimeer aangekomen was de lichte  bries van de ochtend inmiddels een stevige wind uit het westen geworden die we precies op de kop hadden. Het roeien ging heel moeilijk, we kwamen bijna niet vooruit en ook het golvenspel liet ons in de Zephyr niet droog…Kortom, nog vlakbij de haven konden we niet anders beslissen dan weer terug naar de haven te roeien. Een goede beslissing, konden we later in overleg met onze gastheer van de RZV Naarden vaststellen. Afgesproken werd om de Zephyr veilig in de jachthaven van WSV Almere achter te laten. Samen met onze gastheer werd toen de auto van Maarten opgehaald vanuit de jachthaven Naarden, om vervolgens  vanuit Almere haven de terugreis te aanvaarden.

Een dag later is bij rustig weer de Zephyr door een team van de RZV Naarden teruggeroeid naar haar thuishaven, natuurlijk hebben we het team uit Naarden uitgenodigd om een keer bij ons op de IJssel te komen roeien. We spreken immers  dezelfde ‘roeierstaal ‘en Isala heeft er een ‘thuis haven’ aan het Gooimeer bijgekregen.

En nu maar hopen dat ‘onze Holland Acht’ in Rio medailles gaat trekken!