Nieuwe vlotten: niet roeien!- 24 september t/m 12 oktober

Geplaatst op 24-09-2014  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur: Redactie

Dit najaar krijgt ons botenhuis nieuwe vlotten. Wij hebben bij Interboat Marina vier Olympia roeivlotten besteld. Het zijn moderne vlotten, gebouwd op een basis van een aluminium frame, met polyethyleen drijvers en een kunststof dek. De vlotten worden volgens de planning afgeleverd in de eerste week van oktober. Vanaf woensdag 24 september tot en met zondag 12 oktober kan er daarom niet geroeid worden. In deze  periode zal de materiaalcommissie voorbereidingen treffen en de nieuwe constructie realiseren.
 

 

vaarverbod 

Een overzicht van de werkzaamheden  

Op woensdag 24 september gaat de materiaalploeg beginnen met het slopen van het hoofdvlot. Alle vlotten worden losgekoppeld, inclusief het hoofdvlot. Het hoofdvlot wordt gesloopt en afgevoerd naar de stort. De nieuwe vlotten worden als het allemaal goed loopt, de week er op afgeleverd. Die moeten vervolgens onderling worden gekoppeld. Tussendoor moeten aan het ponton uitsteeksels worden weggeslepen. Vervolgens wordt een nieuwe hoeklijn met bevestigingsogen voor de vlotten aan het ponton gelast. De nieuwe vlotten kunnen dan aan het ponton worden vastgekoppeld en de oude vlotten daarna weer aan de nieuwe vlotten worden gekoppeld.

Kortom, een hele uitdaging met veel passen en meten. Wij gaan proberen om een deadline te halen van zondag 12 oktober. Wij zullen iedereen op de hoogte houden van de stand van zaken en op de site een voortgangsoverzicht plaatsen.


Hoe gaat het worden?
Iedereen vraagt het zich natuurlijk af: hoe gaat het worden?

De huidige vlotten worden niet afgedankt maar hergebruikt in de nieuwe opstelling.

Op onderstaande tekening kun je zien hoe de nieuwe vlotten komen te liggen en ook hoe het er qua maatvoering uit komt te zien. We krijgen een groot vlak vlot met een aanleglengte van 13.00 x 10,5 meter. Op dit moment hebben we een aanleglengte van 13.00 x 8,50 meter.

 

 Schets-nieuwe-vlotten_web 

 

Het dekmateriaal van de nieuwe vlotten is niet gemaakt van hout maar van een kunststofcomposiet met ribbels zodat je niet meer kunt uitglijden. Ook de uitloop van het botenhuis en de schuine afloop van het botenhuis naar het vlot worden hiervan gemaakt. Onze inschatting is dat deze operatie een immense verbetering oplevert: geen gedoe meer met riemen die niet passen bij de zijvlotten en ook de opstap van de roeivlotten naar het hoofdvlot behoort tot het verleden.

 

Voor vragen of meer informatie over de vlotten en de werkzaamheden: moctam.[antispam].@zrzv-isala.nl