Isala Nieuwsbrief december 2015

 

Logo wave nieuwsbrief

Inhoud 

 

1. Van de voorzitter   

2. Grootste WK ooit in 2016 in Nederland   

3. Karretje weggewaaid

4. Roeiopleidingen 

    4a. Gebruik van de Roerdomp en ongestuurde Zilvermeeuw  

    4b. Gebruik Sportsplanner  
    4c. IJsselgestuurd leertraject geactualiseerd

5. Toerroeien 
    4a. Agenda 
    4b. Verslagen toertochten 
    4c. Meer informatie over toerroeien bij Isala.
6. Wedstrijdroeien
    5a. Agenda
    5b. Verslagen wedstrijden 
    5c. Meer informatie over wedstrijdroeien bij Isala   
7. Onderhoud
    7a. Onderhoud

    7b. Reparaties aan de boten

    7c. Helpen?   

8. Een Isalaan stelt zich voor: Marica Hofstede de Groot
9. Vogelaar in de boot: Fuut
10. Boot stelt zich voor Fuut

11. Nieuwe leden 

12. Geslaagd
13. Van de redactiecamera
14. Volgende nieuwsbrief  

 

1. Van de voorzitter 

 


Liesbeth 250November is een vreemde maand geworden. Na het lage water en de hoge temperaturen viel er ineens veel regen. Het water steeg in een week 1 meter en ons botenhuis ging weer als vanouds drijven. Ook de temperatuur deed 3 stappen terug, met handschoenen en muts op fietsen naar de roeiclub. Koning winter is nu echt in aantocht. Het skiffseizoen lijkt voorbij voor dit jaar. Houd rekening met de kou, een laagjessysteem voor je kleding werkt het beste.

 

In de najaars-ALV heb ik verzocht aan ploegen die boten overnemen rond 11.00 uur om een kwartiertje eerder aanwezig te zijn, zodat de “ligtijd” (instaptijd) aan het vlot minimaal is. Niet is namelijk vervelender dan warmgeroeid terugkomen aan het vlot en niet kunnen aanleggen.

 

Liesbeth den Teuling neemt na 6 jaar afscheid als secretaris. Ze wordt opgevolgd door Marica Hofstede de Groot. Dank je wel Liesbeth, voor je inspanningen voor de vereniging! Wij wensen Marica veel succes in haar nieuwe functie.

 

Douwe Schuringa draagt zijn werkzaamheden als hoofd materiaalcie over aan Paul Waart. Douwe blijft wel materiaalcommissaris in het bestuur en blijft lid van de bouwcommissie

 

Er is inmiddels een nieuwe C3x+ besteld, maar die komt niet eerder dan halverwege mei 2016. Zolang blijft de Pinguin dus in de vaart als back-upboot. Ook is er een roeibak besteld die komt in de loop van volgend jaar.

 

Er wordt en is dit jaar meer geroeid (afgeschreven) dan afgelopen jaar. Er wordt nu niet alleen in het weekend maar ook door de week geroeid. Ik denk dat het digitale afschrijfsysteem hieraan heeft meegewerkt. Je kunt nu thuis zien dat er mensen op het botenhuis zijn dus je komt niet gauw meer voor niets. 

 

Omdat dit de laatste nieuwsbrief voor 2015 is wil ik iedereen alvast een goede Sinterklaas, fijne kerstdagen en een voorspoedig en gezond 2016 wensen en uiteraard verwacht ik iedereen te ontmoeten op de nieuwjaarsreceptie op 10 januari om 12.00 uur!

Kees Jan

 

2. Grootste WK ooit in 2016 in Nederland 

 


Logo wk2016 250 2Volgend jaar is het zover: van 21 tot en met 28 augustus om precies te zijn. In die periode vormt de nog betrekkelijk jonge Willem-Alexander Baan in Zevenhuizen het decor voor liefst drie evenementen ineen: de mondiale titelstrijd voor junioren, die voor atleten onder 23 jaar en die in de niet-olympische klassen. “Het is een organisatie met een logistiek aspect dat nog niet eerder is voorgekomen in het internationale roeien,” stelt Lex Grootenhuis, die als voorzitter van het uitvoerend comité de hoofdverantwoordelijkheid draagt voor de mega-klus.

 

In 2014 was het WK roeien op de Bosbaan in Amsterdam. Diverse Isala- leden zijn gaan kijken. Een leuke evenement om in je agenda te noteren.

 

Lees hier meer over het WK roeien in 2016.

 

3. Karretje weggewaaid

 


MitchellMet windkracht 4 -5 gingen we het water op met de jeugd. Lekker stoer bezig in weer en wind. Alleen bij terugkeer op het vlot konden we de boot niet meer netjes terug leggen.
Er ontbrak een van de karretjes. Dat voelt raar. Eerst overal drie keer zoeken ... En dan toch maar durven denken dat het karretje het vlot af is gewaaid. Inmiddels was het donker geworden. Met een riem in het water tasten leverde ook al niets op. Hoe vertellen we het de materiaalcommissie? En waar is Mitchell? Hij gaat nooit weg zonder gedag te zeggen! Toch? Dan is er een hoop gestommel en komt Mitchell, met Douwe die toevallig langs kwam - en met het karretje door de voordeur! Logisch denken had hem naar de goede plek bij de woonboot gebracht om er te zoeken. Een paar natte voeten, maar wel met het karretje! Onze held!

 

4. Roeiopleidingen 

 

4a. Gebruik van de Roerdomp en ongestuurde Zilvermeeuw 

S7002676

In het autorisatiesysteem was het tot voor kort mogelijk om zonder enige "ongestuurde" ervaring, dus alleen met C2-autorisatie, in de Roerdomp en Zilvermeeuw ongestuurd naar het kanaal te roeien. Naar aanleiding van vragen van leden of dit wel veilig is en overleg met instructeurs heeft het bestuur besloten de autorisatie voor de Roerdomp en ongestuurde Zilvermeeuw te wijzigen.
Voortaan kun je alleen in de Roerdomp en ongestuurde Zilvermeeuw naar het kanaal roeien wanneer je naast het kanaalgestuurd examen het havenskiffexamen hebt gehaald. Dus met C2 en S1 ben je geautoriseerd om met de Roerdomp en ongestuurde Zilvermeeuw naar het kanaal te roeien. 
Het is altijd nuttig dat je de eerste keren onder begeleiding naar het kanaal vaart.

Zoals vermeld in het Huishoudelijk Reglement geldt voor gestuurd en ongestuurd roeien dat minstens 40% van de roeiers geautoriseerd dient te zijn voor een vaarwater/boot. Daarnaast moet de de stuur (=boeg in deze gevallen) zijn geautoriseerd. 

 

  

4b. Gebruik Sportsplanner  

 

Mysportsplanner logo

Met de groei van het aantal leden en nieuwe ploegen die glad zijn gaan roeien ontstaan er verschuivingen in bestaande ploegen, waardoor er ploegen incompleet zijn; daarnaast zijn er zij-instromers met soms veel ervaring die een plek zoeken om te kunnen roeien.
Bovendien wil iedereen graag in het weekend 's morgens roeien.

Om het beschikbare aantal boten optimaal te kunnen benutten en iedereen de mogelijkheid te bieden te kunnen roeien is het belangrijk de sportsplanner altijd en op tijd in te vullen.
- Maak, zodra je een vaste ploeg hebt samengesteld, een sportsplanner aan.
- Benoem een teamcaptain.
- Kijk van te voren of je team compleet is en bel zo nodig iemand als er een bankje vrij is.
- Bij een incompleet team op het vlot: vraag even rond of er mensen zijn die mee kunnen roeien.

  

4c. IJsselgestuurd leertraject geactualiseerd

Dit jaar heeft een groep Isala-leden, samen met vertegenwoordigers van de ROC, de aftekenstaat voor het IJsselgestuurd vaarbewijs geactualiseerd. Daarbij zijn enkele punten van belang om te weten:
Het vaarbewijs IJsselgestuurd lijkt een logisch vervolg op het vaarbewijs Kanaalgestuurd, maar het ligt toch iets anders. Bij de cursus Havengestuurd leer je de basis roei- en stuurtechnieken; tijdens de cursus Kanaalgestuurd leer je beter sturen, met name op de rivier met stroming, waar ook beroepsvaart is, en er is nog meer aandacht voor de roeitechniek.

 

Tijdens het IJsselgestuurde leertraject gaat het niet noodzakelijkerwijs om beter, maar om zeker en veilig sturen en roeien. Als je een ploeg op de IJssel stuurt, moet die ploeg het vertrouwen hebben dat de stuur weet waar hij/zij mee bezig is, en dat ze in veilige handen zijn. Omgekeerd moet ook de stuur zich ervan verzekeren dat de roeiers de commando's vlot kunnen opvolgen, en voldoende kracht, conditie en reactievermogen hebben om ook in onverwachte situaties adequaat te kunnen reageren.

 

Daarom is de opleiding IJsselgestuurd anders van opzet dan Kg en Hg. De nadruk ligt op sturen; je stuurt een ervaren ploeg.
De ROC heeft afspraken gemaakt met enkele ploegen die bereid en in staat zijn om iemand op te leiden. Binnen deze ploeg zijn 1 of 2 mensen jouw coach. Je hebt tijd nodig om alle gewenste vaardigheden te oefenen. Om te tonen dat je ze beheerst, worden je vorderingen bijgehouden op de Aftekenstaat IJsselgestuurd. Deze wordt ingevuld en afgetekend door de coach.
De theorie staat in het boekje "Sturen op de IJssel", dat je ook voor het Kg-examen moet kennen. Tijdens het varen toon je de coach dat je de theorie beheerst; er is geen examen. De volledig ingevulde Yg-aftekenstaat lever je in bij de voorzitter van de examencommissie, die het vaarbewijs kan uitreiken.

Je kunt je voor het IJsselgestuurd-traject aanmelden bij de Roeicommissaris. Als voorwaarde geldt, dat je een ervaren stuur bent (minstens een jaar na behalen van het vaarbewijs Kanaalgestuurd) en je ook daadwerkelijk regelmatig gestuurd hebt. We proberen je dan te koppelen aan een ervaren ploeg. Ook willen we als pilot dit voorjaar bij voldoende belangstelling een opleidingsploeg vormen van vier leden, met Peggy van Til en Hans Cornelissen als coaches.

 

5. Toerroeien   

 

5a. Agenda  Toerticht wilp 250

 

De komende weken staat er nog een toertocht op het programma: 

  • 13 december Koning Wintertocht Amsterdam

Bekijk hier de toerroeikalender van Isala.

 

 

5b. Verslagen toerroeitochten 

 

De afgelopen maand waren de toerroeiers erg actief; uit en thuis werden diverse tochten geroeid. Lees hier de verslagen van de Toertocht bij Jason Arnhem, Samen met Daventria in Wilp, De Lichtjestocht in AmsterdamSnerttocht Wilp.

Er is ook geroeid met de gastroeiers van RV 't Diep uit Steenwijk over de IJssel en de Hot Chocolate Wintertocht. Van deze tochten heeft de redactie (nog?) geen verslag of foto's ontvangen.

 
5c. Meer informatie over toerroeien bij Isala.

Wil je meedoen aan een toertocht of heb je vragen over toerroeien bij Isala? Mail de toerroeicommissie: mocreot.[antispam].@zrzv-isala.nl 

6. Wedstrijdroeien  

 

6a. Agenda  Novembervieren 250

 

Er staan voor dit jaar geen wedstrijden meer op de kalender van Isala.

 

  

6b. Verslagen wedstrijden  

 

De afgelopen maand waren de wedstrijdroeiers erg actief; uit en thuis werden diverse wedstrijden geroeid. Lees hier de verslagen en/of bekijke de foto's van de Goudse Mijl, Cottwich Regatta, de VechtraceNovembervieren en de Lingebokaal.

 

6c. Meer informatie over wedstrijdroeien bij Isala 

  

Heb je vragen over wedstrijdroeien bij Isala? Mail de wedstrijdcommisaris: mocdew.[antispam].@zrzv-isala.nl

 

 7. Onderhoud 

 

7a. Onderhoud

 

Afgelopen tijd zijn er diverse onderhoudswerkzaamheden verricht.

  • Anti-slip coating op de loopbrug.
  • De aluminium rand aan het vlot laat strepen na op de huid van de boten. Douwe heeft blauwe flappen gemonteerd.
  • De Roerdomp en Zilvermeeuw hebben een kleine onderhoudsbeurt gehad en zijn weer vaarklaar.
  • Roerdomp: alle afstellingen zijn gecontroleerd, de dolhoeken en bladhoeken waren goed;
  • Zilvermeeuw: het rolbankje van plaats 3 loopt goed en de spoorstang van het voetenbord op plaats 3 zit weer.
  • De Visarend is naar de werf wegens een fabricagefout.

Heb je een verzoek voor onderhoud en/of een schademelding? Gebruik dan het afschrijfsysteem. Daarin kun je voor elke boot schades melden (kijk op de website in de linkerkolom, 5e positie onder het inlogbalkje.) Zo maakt het systeem meteen een koppeling met een werkbrief. Schades op losse briefjes op de bar danwel mededelingen dreigen vergeten te worden

 

 

7b. Reparaties aan de boten

 

Fuut werkplaats 250

De materiaalcommissie is druk geweest met schadeherstel afgelopen weken. 

De Fuut heeft een lichte schade bij een roeitochtje opgelopen. Door schuren langs de stenen ontstonden krassen aan de zijkant. Hierin hoopt zich vuil op dat niet weggaat door er overheen te poetsen met een doekje. Deze beschadigingen zorgen ervoor dat er water in het polyester trekt. Dat kan hier niet tegen dus we moesten de polyesterlaag beschermen.

 

De krassen maakten we verder open met behulp van een fijn freesje. Als de krassen niet te diep zijn kunnen we in de gelcoat blijven werken. Gelukkig was ook nu de glasvezellaag onder de gelcoat niet beschadigd. De uitgefreesde krassen werden geplamuurd, meestal twee maal vanwege krimp. Daarna spiegelglad schuren en aflakken. Zowel plamuur als lak is zogenaamd tweecomponentenmateriaal. Dus: frisse lucht, handschoenen aan, masker voor en telkens 24 uur uitharden voor de volgende laag aangebracht kan worden.

Op dit moment is het weer redelijk. Wanneer het te koud of te warm is kunnen we het materiaal niet goed verwerken in ons botenhuis. We hebben geen geconditioneerde ruimte zoals een botenbouwer. Al met al is zo'n boot al gauw drie weken uit de vaart. De feitelijke werkzaamheden duren circa zes uur. De voorbereidingen (stofzuigen, klaarzetten, afdekken) en het wachten op de volgende actie vertraagt het totale proces flink. Maar het uitbesteden van een dergelijke klus is heel prijzig en minstens zo tijdrovend.

 

Jammer genoeg heeft dit project toch wat extra vertraging opgelopen. Bij het aflakken bleek dat er vingerafdrukken met siliconenkit op de huid zaten. Je kunt hier wel overheen lakken maar deze vingerafdrukken bleven er doorheen komen. Het verwijderen ging uiterst moeizaam. De speciale afbijt die hiervoor nodig is, beschadigt vermoedelijk ook weer het polyester zodat we weer van voren af aan konden beginnen met schuren, plamuren, zie hierboven ...
Na deze reparatie kan de Fuut in winterslaap ....

 

De Snip heeft tijdens een aanvaring bij Isala een beschadigde rigger opgelopen. De Lingebokaal leverde de Stormvogel ook onder meer riggerschade op. Alles is gerepareerd.

 

  

7c. Helpen?  

 

Wil je meehelpen aan onderhoudsklussen, meld je dan aan bij materiaalcommissaris: moctam.[antispam].@zrzv-isala.nl 

 

 8. Een Isalaan stelt zich voor: Marica Hofstede de Groot 

 


Marica 250Wie zijn de leden van Isala? In elke nieuwsbrief laten we je kennismaken met een lid. Deze maand lees je alles wat je altijd al wilde weten over onze nieuwe secretaris Marica Hofstede de Groot.

  

Hoe lang roei je al? In mijn studietijd heb ik twee jaar competitie geroeid. Ik ben pas vorig jaar juli weer begonnen. Sindsdien ben ik niet meer weg te slaan bij Isala.

 

Wat is je favoriete boot om in te roeien?  Ik gebruik graag de Roerdomp (ondanks een keer omslaan in februari!) en als het even kan de Pekingeend. De twee zonder is een geweldig nummer.

 

Op welke momenten in de week ben je te vinden in het botenhuis?  Nu er niet meer 's avonds geroeid kan worden ben ik vooral in het weekend aanwezig, meestal zaterdagochtend, soms ook zondagochtend. Vrijdagochtend trainen we met een groepje met boordroeien en donderdagavond is er ergometertraining (niet mijn favoriet).

 

Doe je ook mee aan toertochten en/of wedstrijden? Toertochten doe ik zoveel mogelijk aan mee. Sport, buiten bezig zijn en gezelligheid vinden elkaar op deze dagen en na het verkennen van andere roeiwaters realiseer ik me hoe mooi Isala ligt met haven, IJssel en kanaal. Zo af en toe wagen we ons aan een wedstrijd, de IJsselregatta was een indrukwekkende start op dit gebied.

 

Waar houd je je mee bezig als je niet aan het roeien bent? Buiten het roeien om werk ik als huiswerkbegeleider, bijlesleraar exacte vakken en invallend docent.

 

Waar houd je je mee bezig als je aan het roeien bent? Tijdens het roeien houd ik me bezig met vooral de techniek te verbeteren en de boot zoveel mogelijk "bij elkaar" te brengen, maar tijdens de tochten gaat het meer om de gezelligheid, de RIJM hebben we zingend afgesloten.

 

Hoe zet jij je in voor de vereniging Isala? Nu ik in het bestuur zit als secretaris ligt daar nu mijn grootste inzet, maar het bij elkaar brengen van de leden, zorgen dat iedereen een plekje in de boot heeft, blijft een prioriteit. Ook ik ben geweldig ontvangen op deze vereniging en ik hoop dat dat ook zo blijft voor ieder nieuw (en oud) lid.

 

Wat zou er moeten veranderen bij Isala? Wat er moet veranderen aan Isala? Een douche, een douche, mijn koninkrijk voor een douche. En natuurlijk een ploeg die in een acht roeit (bv. bij Daventria?)

 

Wat moet vooral blijven bij Isala? Verder moet Isala blijven zoals ze is, met veel gezelligheid, geen kapsones, een aanpak-mentaliteit en veel eigenwijze en lieve mensen.

 

 9. Vogelaar in de boot: De Fuut

Fuut 1 250px

 

Nu eens een watervogel die we iedere dag op de haven kunnen zien: de fuut. Een mooie vogel, vooral in het voorjaar als-ie de roodbruine kraag aan z'n kop heeft. Hij deelt z'n hele familieleven met ons: in maart kun je hun spectaculaire paringsdans zien, later zie je ze rondzwemmen met hun gestreepte jongen op de rug. En tot in de herfst zie je de jongen bedelend en piepend achter de ouders aan zwemmen. Als je ze te dicht nadert, duiken ze onder om enkele tientallen meters verder weer boven te komen. Je ziet dus maar zelden een vliegende fuut, en dan herken je 'm eerst niet omdat een fuut in de vlucht veel meer wit heeft dan je zou verwachten.

 

Futen hebben een snavel die meer op die van een reiger dan die van eend lijkt, en ze hebben geen zwemvliezen maar brede lobben aan de tenen. Volgens DNA-onderzoek zijn hun naaste verwanten de flamingo's; de evolutie neemt vreemde paden!

 

Futen zijn viseters die de laatste 50 jaar algemener zijn geworden door het schoner én voedselrijker worden van het water, én omdat ze de nabijheid van mensen niet meer schuwen. Je kunt ze dan ook op ieder wat groter water in Nederland tegenkomen, ook in de stad. In de winter komen er nog vele tienduizenden vogels uit noordelijker streken bij om hier te overwinteren, op plassen langs de rivieren maar vooral op het IJsselmeer, de Grevelingen en aan de kust.

 

 10. Boot stelt zich voor: De Fuut

 


Fuut 250pxNu we alles weten over de vogel, ook wat meer informatie over de boot. De materiaalcommissie stelt voor: de Fuut.


Deze skiff (70 - 90 kg) is nieuw aangeschaft in 2007. We hebben drie skiffs in deze 'gewichtsklasse' van Filippi. De Fuut en de wat jongere Smient lijken veel op elkaar in roeigedrag. De Rotgans is goed geschikt voor de zwaardere roeier.

Wim Rutten is verantwoordelijk voor 25% van de afschrijvingen en staat hiermee ruim aan kop. Gevolgd door Lex Schouten en Chris Braun die samen 11% voor hun rekening nemen. Navraag bij Wim: "De Fuut nam ik omdat deze het dichtste bij glad roeien met mijn gewicht past. Daarna overgestapt op de Snip (wedstrijdboot). Helaas is deze laatste nu uit de vaart wegens reparatie aan de stuurboordrigger."

11. Nieuwe leden

 

Sinds de vorige nieuwsbrief zijn de volgende nieuwe leden ingeschreven:

Tom Haring, Marga van Berkel, Trees van Berkel, Pieter Boon, Eva de Leeuw, Norma Coelen, Jannet de Haan, Jeannet van Zanten, Ingeborg Roos, Judith Dingemans, Bela Evers, Lobke Oonk, Josephine Broekhuizen en Dirk Boender.
Welkom bij Isala! Veel roeiplezier!  

  

12. Geslaagd

 


20150926 haven geslaagd 250pxOp zaterdag 26 september hebben de volgende Isala-leden het vaarbewijs havengestuurd behaald.
Nella Driessen, Leon van Oosterhout, Anne Slot, Saskia Boterenbrood, Anja Peters, Elisa Olde Scholtenhuis, Anne Petra van Es, Wim Kievit, Marian van Poelje en Geert Constant.

Zaterdag 24 september behaalde Kees Jacobs het havengestuurd certificaat.

 

Marica Hofstede de Groot, Lise Bøgh Sørensen en Raymond Veldhuis kregen hun B1 vaarbewijs uitgereikt. 

 

Chris Braun, Marica Hofstede de Groot en Hans de Muinck hebben hun IJsselgestuurd vaarbewijs gehaald.

 

Tenslotte heeft Mitchell de Vries op zondag 29 november met succes Haven Skiff examen gedaan (als uitzondering op het al ingestelde skiff vaarverbod) 

 

Van harte gefeliciteerd met dit mooie resultaat!

  

13. Van de redactiecamera

 

Afgelopen weken zijn met de redactiecamera weer mooie foto's gemaakt. 

 

Collagefoto

 

Schroom niet om zelf de camera te gebruiken als je iets leuks ziet gebeuren! Je vindt hem op het computertafeltje. 

  

14. Volgende nieuwsbrief

 

De volgende nieuwsbrief kun je eind januari in je mailbox verwachten. 

Wil je reageren op deze nieuwsbrief? Wil je een bijdrage leveren aan de volgende editie, nieuws delen of heb je een tip? Neem dan contact op met de redactie.

Inleverdatum kopij voor de volgende nieuwsbrief is 15 januari.

  


  

Deze nieuwsbrief is een uitgave van Roei- en Zeilvereniging Isala uit Zutphen.